Gott Nytt 2018!!!

Årskrönikornas tid är här. Nyheterna som fastande på näthinnan och sportprestationerna som fick oss att jubla och sträcka på oss lite extra, får oss alla att minnas och att njuta än en gång. Hur var det då med minnena från jobbet? Vad kommer du ihåg? Vilka var årets bästa kunder, bästa leverantörer, vilka kunder lyckades du och dina kollegor attrahera? Vilka leverantörer valde du att behålla och vilka vi stryka på foten till förmån för någon annan? Tar du och dina kollegor er tid att reflektera, eller är ni fullt upptagna av nya mål och utmaningar?

Det finns mycket att lära och mycket att tjäna på att reflektera men  ibland har vi lite svårt att dra nytta av såväl våra kunders som våra leverantörers reflektioner. Vad finns det då att hämta genom att bli mer reflekterande genom att ta fram en din egen årskrönika?

Fem starka fördelar med att reflektera över 2017

1.Skilj på uppföljning och utvärdering, genom att se att uppföljning handlar om historia och utvärdering om framtid. Att reflekterar handlar inte om att se lösningar, det handlar om att lära av historien.

2. Låt dina kunder beskriva vad som var bra och låt de stanna kvar i sina beskrivningar ett tag. Ställ följdfrågor och upplevelser, känslor och reflektioner. Då kommer de alldeles sav sig själva att gilla dig och din organisation ännu mer. Det samma gäller era leverantörer. Låt de beskriva vad som gör dig till en bra kund och låt de stanna kvar en stund i sina beskrivningar. Både kunder och leverantörer kommer att känna sig mer motiverande att fortsätta att göra affärer med dig om du låter dem prata.

3. Spara på resurserna är positivt i många bemärkelser. Låt dina kunder tala om för dig vad det är ni levererar som inte är efterfrågat och låt dina leverantörer berätta hur de kan hjälpa dig att spara pengar eller andra resurser

4. Tid är pengar och låt inte tiden slösas bort på meningslösa möten. Gör en plan tillsammans med dina kunder som handlar om hur ni skall förhålla er tillvarandra. Hur ofta, när i tiden, när är veckan, när på dagen och var era gemensamma möten blir som mest effektiva. Som säljare sparar du tiden genom att du slipper boka varje möte för sig och som inköpare slipper du känna dig jagad och kan ägna tiden åt rätt sak i rätt tid

5. Se till att du är tillgänglig! Låt dina kunder eller dina leverantörer veta hur de skall bära sig år för att komma i kontakt med dem. Under 2017 har vi sett en tydlig trend där såväl kunder som leverantörer klagar på att ingen svarar i telefon, samtidigt som de alldra flesta föredrar telefonen som kommunikationskanal idag. För ett år sedan svarade många att de föredrog mail men trenden har svängt….

Du har mycket att hämta genom att bli bättre på att reflektera. Du kommer att tjäna pengar, resurser och framför allt tid. Tid som du kan använda till mycket. Tänk bara hur mycket tid du skulle spara om dina kunder svarade i telefonen, eller när dina leverantörer finns tillgängliga när du behöver dem.