Alla vill köpa – ingen vill bli såld

Med citatet ”Kunder är inte ett kollektiv. Kunder är individer!” från professor Leonard A Schlesinger vid Harvard Business School, färskt i minnet, står det klart att affärer görs av människor. Oavsett om köpet görs med några knapptryckningar, i en butik eller efter långa och avancerade offertförhandlingar, är människorna det centrala.

För att affären skall kunna genomföras krävs lust, vilja och engagemang från alla parter. Alla skall vinna och förmågan att se sig själv som vinnare utan att kunna se någon förlorare blir en framgångsfaktor. Det är inte alltid så lätt att hitta den där lusten, viljan eller drivkraften, men den finns där alltid. Frågan är hur vi väcker den till liv och hur vi tar den tillvara?

När du utgår från att det är kunden som sitter på beslutet, som bestämmer och som har en egen vilja att köpa, öppnas mängder av möjligheter. Det första steget är att sätta dig in i kundens situation så mycket som möjligt. Ställ dig frågan, ”Hur skulle jag själv känna mig som kund i denna stund?”
Ta ett steg tillbaka och försök att föreställa dig hur du själv skulle känna dig som kund, vilka frågor du skulle vilja få och vad som skulle kunna väcka din lust och vilja att köpa?
Vi är nästan säkra på att du kommer att få dig en tankeställare och att du börjar fundera i nya banor. Du kommer att upptäcka att det inte är så enkelt och att du kan behöva lite hjälp med att hitta sätt för att väcka kundens lust att fatta beslut. Den hjälpen finns hos Affärsakademien. Skicka ett mail eller ringa oss så tar vi tag i er situation!