PRIS PRIS PRIS?

Inköpare har lärt sig att priset kan sjunka dramatiskt vid kvartalsslut och kanske allra mest vid årsslut. Säljare och inköpare kan även se en annan form av affärer dyka upp vid årets slut. Det handlar om att använda de sista budgetpengarna innan året är slut, så att inte anslagen sjunker till kommande år. Nu är de bråda dagarna för både inköpare och säljare över för denna gång. Snart är det dags att ta tag i det som inte hanns med innan årsskiftet och att sätta de nya planerna i verket. Lite lugnt och skönt till att börja med, kan det tyckas, men snart har vi alla fått upp farten igen och ser ljuset sakta återvända.

Januari är här och de nya affärerna för året väntar runt hörnet. Skall vi fortsätta som tidigare, eller är det dags att inse att priset sätts av kunderna oavsett vad du som säljare tycker. Kunderna kommer att köpa det som behövs, de produkter som löser deras problem, som gör det lättare för dem och det som de sätter värde på. Vad de är villiga att betala bestäms av vilka alternativ de upplever att de har i kombination med många andra parametrar. Att påstå att kunder inte vet vad det ni säljer kostar bygger inte förtroende.

Hur skulle det se ut om vi lät kunderna sätta priset på det de vill köpa?

Som säljande part har vi möjlighet att välja vem eller vilka som får köpa. Det gör vi genom att acceptera, eller tacka nej till det pris som kunden är villig att betala. Kan det vara så enkelt? Det är i alla fall värt ett försök.
Som kund har du nästan alltid möjlighet att välja och marknaden är ofta mycket större än du tror. Det du letar efter kommer du att finna och du kommer snabbt att kunna skaffa dig en uppfattning om vad det kommer att kosta. När du har hittat priset kommer de andra argumenten in i bilden. Hur stort förtroende har du för leverantören? Hur viktigt kommer leverantören att vara för dig över tid? Och hur kommer det att känna, när du berättar för din omgivning var du har köpt det som du är stolt över?

Oavsett om du är säljare eller köpare finns det mycket att utveckla inom området prissättning. Affärsakademien har modeller, kunskap och erfarenheter inom området. Hör av dig med dina funderingar så hjälper vi till så att du kunna lyckas i dina framtida pris-diskussioner. Vi bjuder på en timmes fri konsultation i ämnet!