Uppdatering från bostonresan

Vår kollega Fredrik Holmstedt är precis hemkommen från Boston i USA och eftersom vi ofta tittar på och refererar till vad som händer i USA bad vi Fredrik berätta om sina upplevelser av säljare i säljarnas eget förlovade land.

Det som är helt klart är att säljarna här borta har ändrat sitt beteende radikalt de senaste åren. Engagemanget finns kvar, men de är inte alls lika aggressiva längre. De observerar dig som kund, men de har slutat att ställa närgångna frågor, att föreslå saker, eller att följa efter dig. De finns där hela tiden och när du behöver hjälp är de snabba och glada över att få hjälpa till. Visserligen finns det affärer med den gamla aggressiva stilen kvar, men de blir färre.

Den största skillnaden mellan Stockholm och Boston, märker jag ändå på krogen. Det är helt uppenbart att dessa fantastiska människor som serverar på restaurangerna och som lever av den dricks de lyckas att få oss gäster att betala har lärt sig vad som fungerar. Servicen är inte bara trevligare. Den är avsevärt mycket snabbare, mer korrekt och smidigare. När måltiden är avslutad och när vi känner oss nöjda kommer notan levererad helt automatiskt, alltid med en uppmaning om att det inte är någon brådska. Vi kan lugnt sitta kvar och njuta av upplevelsen tills vi själva känner oss mogna att lämna stället. Upplevelsen får ett bra avslut och vi kommer att minnas restaurangen som ett trevligt ställe. Jag kan bara konstatera att halvdan eller rent av dålig mat kan uppvägas av den service som levereras, men att dålig service aldrig kan uppvägas av excellent mat