Motiverande samtal i service

Motiverande service, lika belönande att ge som att få

Min syster Ingela jobbade på krogen hela livet, de sista tio åren på Kvarnen på Södermalm i Stockholm. En av hennes egenheter var att hon alltid sålde mest. Men man kan ju inte bara jobba som servitris tänkte Ingela och på några underliga vägar utbildade hon sig så småningom till samtalsterapeut. En del av sina nyvunna kunskaper använde hon i sin roll som kundombudsman hos mig i Affärsakademien. Och samma kunskaper ledde till att hon mådde mycket bättre i sitt ganska tunga jobb på Kvarnen. Det ledde också till att hon sålde ännu mer. I samtal med krögaren bekräftades uppgifterna. ”För att nå samma försäljning som Ingela åstadkommer, måste vi ta in två personer oavsett om det är lunch eller kväll, vardag eller helg.” säger krögaren och fortsätter: men jag kan fortfarande inte förstå hur hon bar sig åt.

Service är något som alla vi ha. Det skall gå fort, bli rätt och om det också så att man blir trevligt bemött är det ännu bättre. 

När jag frågade Ingela hur hon bar sig åt, svarade hon leende: – Det handlar om tre saker, kanske fyra.

  1. Man måste kunna bära mycket, både i huvudet och med kroppen. Det gäller att få med sig så mycket som möjligt på varje resa mellan kök, bar och matsal. Man måste träna upp sin logistiska förmåga. Jag går mycket i mitt jobb.
  2. Alla som kommer in på krogen är hungriga, törstiga eller sugen på att träffa andra människor. De flesta vet också mycket väl vad de vill ha. Det handlar om att lyssna och leverera. Inte om att sälja. 
  3. De som vill ha min hjälp att välja mat och dryck hjälper jag mer än gärna och då köper de oftast det mesta jag föreslår och tackar ofta mig för hjälpen
  4. För att det skall fungera måste samarbetet fungera. Jag behöver stöd från mina kollegor från kök och bar för att kunna leverera och det fick jag mycket mer när jag lärde mig Motiverande Samtal

Det jag gör kallar jag ”Motiverande Service” och känner jag mig stolt över. Det handlar inte om att motivera någon annan. att övertyga eller övertala någon. Jag letar efter motivationen hos dem jag möter och det gäller såväl gäster som kollegor. När jag hittar deras motivation ökar även min egen motivation och det mesta blir så mycket roligare. 

Jag kommer nog aldrig ett sluta jobba på krogen. Det är helt galet motiverande, avslutar Ingela.

Dessvärre drabbades Ingela av en svår hjärnblödning och lämnade oss på nyårsafton 2016.

Vi hedrar hennes minne genom att fortsätta föra hennes sätt att se på Service och Försäljning som hon kallade Motiverande Service. 

När du som jobbar med service inom hotell, restaurang, butik, retail eller annat vill veta mer?

Hör av dig

Farbror Joakim 070-582 44 63
eller någon av minna kollegor på www.affarspt.se

Similar Posts