”Timing is everything”



Det är få företeelser som slår en engagerad säljare när det kommer till entusiasm. En människa som brinner för sina produkter och sitt företag, som strålar av självförtroende och sprider glädje. Och precis som i idrottens värld handlar det mycket om självförtroende och tilliten till sig själv sina produkter och sitt företag. När det bär emot får sig självförtroendet en törn, när det upprepas gång efter gång börjar säljaren/idrottaren att tvivla på sig själv och då är det en helt annan människa vi möter.

Från flera håll hör jag nu att det börjar bli trögt. I dessa oroliga tider blir kunderna mer försiktiga, avvaktande och kanske till och .med. rädda. Det är inte alls konstigt. Vår 40 000 år gamla hjärna är  grunden rädd. Vi tar alltid det säkra före det osäkra, vi är i grunden skeptiska till såväl nya bekantskaper som förändringar i stort och smått.
Att vi är rädda och försiktiga är egentligt inte så dumt. Den egenskapen är en starkt bidragande orsak till att vi människor har blivit så många på mindre än 40 000 år

Att det kan upplevas som trögt när kunderna, eller människor i allmänhet har svårt att bestämma sig. Och det är en fråga om timing.

När tiden är rätt har vi människor inte alls svårt att bestämma oss. När du som kund har bestämt dig kan det till och med leda till frustration. Du kan tycka att processerna för att göra ett köp på nätet är alldeles för krångliga och tar för lång tid. Du kan uppleva att du inte får någon uppmärksamhet när du besöker en butik eller en restaurang och du hatar plötslig att köa för att få köpa något.

Hur bär du dig då åt för att hitta rätt tid med dina kunder?

Här kommer några tips

·  Se till att du själv är tillgänglig

·   Var snabb i din egen respons

·   Ställ frågan till din kund om när det är aktuellt att bestämma sig

·   Gör det lätt för din kund att köpa

·   Var noga med att följa upp dina kunder efter deras köp

·   Lär dig av kundernas beteenden när det kommer till att bestämma sig

Andra säljare upplever i samma tid att det går lättare än på länge. ”De säger att det är lågkonjunktur, men det har jag inte märkt något av” säger en för tillfälligt mycket glad och positiv säljare. När jag frågar vad hon säljer, svarar hon lika glatt. Jag säljer julklappar!

Om Affärsakademien: Affärsakademien består av människor med kolossalt många års erfarenhet från brett skilda branscher och organisationer. Det gemensamma är att alla brinner för att hjälpa individer och organisationer till ständiga förbättringar i skapandet av och utvecklandet affärer.

Similar Posts